فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز
iranmiz 1156 روز پیش
بازدید 1489 بدون دیدگاه

آشنایی با انواع چوب به کار رفته در ساخت مبل

آشنایی با انواع چوب به کار رفته در ساخت مبل

مبل ها امروزه در زندگی ما نقش مهمی دارند. اما خرید آن ها نیازمند این است که به خوبی همه چیز را در مورد تمام قسمت های مبل بدانید خصوصا مبل چوبی. اینکه بدانید در ساخت مبل از چه نوع چوبی استفاده و آیا این نوع چوب برای مبل خانگی خوب است و می تواند کاربردی باشد و یا خیر. همچنین اینکه این نوع چوب می تواند دوام بالایی داشته باشد که البته این موضوع باعث گران قیمت تر شدن مبل نیز می شود که برای خرید باید هزینه بیشتری را پرداخت نمایید.

پیش از این شاید تصور می کردید که خرید مبل خصوصا مبل چوبی چندان کار خاصی ندارد و شما می توانید به سادگی برای خرید مبل اقدام نمایید. اما حال متوجه این موضوع می شوید که نیازمند دانش کافی در این مورد می باشد. در ادامه در مورد انواع چوبی هایی که در ساخت مبلمان به کار می رود توضیحات کامل تری را ارائه خواهیم نمود.

آشنایی با انواع چوب

انواع چوب به کار رفته در ساخت مبل

دو نوع اصلی از مواد چوبی وجود دارد:

  • چوب جامد، که شامل هر دو نوع چوب سخت و چوب نرم است. که در ادامه این متن در مورد این مبحث توضیح خواهیم داد.
  • چوب ساخته شده توسط بشر، که یک ماده مهندسی شده است و اغلب از ترکیبات چوب واقعی و مواد مصنوعی به دست می‌آید.

 

چوب جامد برای ساخت مبلمان

چوب جامد چوبی است که از الوار به دست می آید که در واقع می توان گفت به صورت مستقیم از درخت ساخته می شود. در ساخت مبلمان دو نوع چوب واقعی وجود دارد:

  • چوب سخت (Hardwoods)
  • چوب نرم (Softwoods)

چوب  سخت (Hardwoods)

چوب سخت بر عکس اسمی که دارد در واقع چوبی ست که از چوب نرم نیز نرم تر می باشد. این نوع چوب معمولا از درختانی که برگ آن ها می ریزد به دست می آید و رشد کندتری نسبت به سایر درختان دارند. در مبل هایی که چوب بسیار با کیفیت در ساخت آن ها به کار می رود از چوب سخت استفاده می شود زیرا کیفیت بسار بالایی دارند و همچنین با دوام نیز می باشند. از چوب سخت در کف سازی و اسکلت بندی مبلمان با کیفیت، نیز استفاده می‌شود. در مقابل از چوب نرم بیشتر در ساخت پنجره ها، درب ها و همچنین تا حدودی در مبل سازی استفاده می کنند. در ادامه با چند نمونه از درختان دارای چوب سخت آشنا می شوید.

چوب گیلاس

چوب گیلاس دارای رنگ تیره ‌ای است و بیشتر برای دکوراسیون های مدرن انتخاب می‌شود. از این چوب برای ساخت مبلمان، کفپوش، درب ها، کابینت ها، منبت کاری و ساز های موسیقی استفاده می‌ شود. چوب گیلاس دارای یک ویژگی بسیار جذاب می باشد و آن این است که در اثر گذشت زمان رنگ این چوب تیره می شود و ظاهری بسیار جذاب به چوب و لوازمی که با این چوب ساخته شده اند می دهد.

به این صورت که این چوب زمانی که تازه برش خورده دارای رنگ صورتی است پس از مدتی به رنگ طلایی و قهوه ‌ای تیره در می‌آید. مبل چوب گیلاس چوبی نسبتا سخت با انعطاف پذیری و دوام بالا می باشد. از دیگر ویژگی هایی که دارد در برابر خراشیدگی و فرورفتگی مقاوم است. در نهایت تمامی این موارد باعث گران قیمت شدن لوازم ساخته شده  با این چوب می شود.

آشنایی با انواع چوب

چوب گردو

چوب درخت گردو بسیار زیبا همراه با بافت ‌های ریز می باشد که برای منبت‌کاری بسیار مناسب است. از ویژگی های چوب گردو این است که بسیار سخت است و در عین حال تلخ که باعث می شود حشرات به سمت این چوب نروند پس با این حساب مبل هایی که با این چوب ساخته شوند برای تراس و آلاچیق ها و مناطق شمالی مناسب می باشند.

سخت و تلخ بودن از ویژگی‌های مهم چوب گردو است که در صنعت مبل سازی برای آلاچیق‌ها بسیار کاربرد دارد.

رنگ این چوب از قهوه‌ای شکلاتی تا زرد و گاهی اوقات از رنگ خاکستری مایل به قهوه‌ای تیره و سیاه متمایل است (دارای رگه های سیاه). از چوب گردو در اسکلت بندی مبل استفاده می‌شود به دلیل اینکه در برابر کشش و خم شدن و فشارهای وارده، مقاومت بسیار خوبی دارد و تقریبا سنگین می باشد. همچنین در ساخت کنسول ماشین ‌های لوکس، منبت ‌کاری سر تاج مبل‌ های استیل، معرق‌کاری، ساخت مجسمه ‌های چوبی، تولید کابینت، درب، ابزارآلات موسیقی، تولید روکش و اشیا چوبی نیز کاربرد دارد.

 

چوب بلوط

بلوط دارای نوع قرمز، سفید و مشکی است که از میان آن ها تنها بلوط ایرانی در دسترس تر است. از ویژگی چوب بلوط می توان به تراکم بالا و استقامت آن اشاره نمود. این چوب دارای دانه های مواج می باشد که با خراطی دقیق و حرفه ای این موج ها می توانند برجسته شوند و ظاهری زیبا پیدا کنند. این چوب مقاوم در برابر سایش و رطوبت، بهترین گزینه برای تهیه پارکت، صنایع مبلمان روکش، میز و صندلی، تراورس (چوب های نصب شده در زیر ریل راه آهن)، ساخت واگن و کشتی سازی است.

چوب راش

این نوع چوب دارای بافت همگن و درجه سختی مناسب است که برای ساخت انواع مبلمان، میز و صندلی و سایر وسایل داخلی و خارجی است. راش یک چوب سخت و محکم و سنگین است که موج هایی زیبا در بافت چوب دیده می شود. مبل هایی که با چوب راش ساخته می شوند سنگین هستند. البته سنگینی مبل به عوامل بسیاری نظیر نوع چوب، نوع مبل (مبل کلاسیک، مبل راحتی، مبل استیل)، نوع سفارش، کلاف مبل نیز بستگی دارد. از چوب راش به علت اینکه بهتر منبت کاری می‌شود در صنعت مبل سازی بسیار استفاده می شود. همچنین از دیگر ویژگی هایی که دارد این است که زودتر خشک می‌شود و بعد از رنگ زدن ترک بر نمی ‌دارد.

چوب ماهون (ماها گونی یا آکاژو)

آکاژوها به دو دسته آکاژوی آمریکایی و آفریقایی تقسیم می‌شوند. در ایران بیشتر آکاژوی آفریقایی پیدا می شود و در واقع چوبی ست که از دیرباز در ساخت مبل به کار می رفته است. رنگ درون ‌چوب ماهون، قرمز قهوه‌ای و برون‌ آن، سفید مایل به صورتی‌ است. بافت آن بسیار صاف و یکدست است و همچنین کمی درخشان است که با تغییر جهت می توان درخشش آن را دید. این نوع چوب نیمه سخت است و استحکام و سنگینی متوسطی دارد. وزن چوب ماهون نسبت به دیگر انواع چوب سخت، سبک تر است؛ اما مقاومتی مانند چوب بلوط دارد.

آشنایی با انواع چوب

چوب نرم (Softwoods)

چوب نرم بر خلاف چوب سخت از درختانی که مخروطی و یا همیشه سبز هستند به دست می آید که سرعت رشد بیشتری دارند. دلیل نامگذاری آن به نام چوب نرم در واقع اشاره به سرعت رشد دارد که صرفا به دلیل نرمی و سختی چوب نیست. در ادامه به بررسی چند نمونه از چوب های نرم می ‌پردازیم.

چوب صنوبر (سپیدار یا سفید)

چوب درخت صنوبر که به چوب درخت کبوتر و یا چوب سفید نیز معروف است بسیار پایدار و قوی است که هوا و رطوبت تاثیر چندانی بر آن ایجاد نمی کند. قیمت این چوب نیز به صرفه است و به همین دلیل اگر مبلی با آن ساخته شود قیمت اقتصادی خواهد داشت. چوب ‌های سفید سست و شکننده هستند پس در نتیجه در مبل هایی که نیاز به منبت کاری دارند استفاده نمی شود.

خرید میز ناهار خوری 

چوب کاج

چوب کاج دارای چند نوع دسته بندی می باشد که شامل:

  • چوب کاج اروپایی
  • چوب کاج بلسان (یا چوب نراد)
  • چوب کاج ارزان قیمت

کاج اروپایی

نوع اروپایی کاج، دارای بافتی خاص است که برای مبل های گران قیمت و دکوراسیون های لوکس به کار می رود. زمینه این چوب تیره است که که رگه های هایی زیبا و روشن دارد. از این نوع کاج، برای تیر های چوبی سقف‌، مبلمان و ساخت تزئینات دیواری استفاده می شود. اگر چوب کاج اروپایی از نوع سیاه باشد به دلیل ضد آب بودن دوام بالایی که دارد بسیار با ارزش و گران قیمت است.

طرح‌های جدید مبل‌های کلاسیک

کاج بلسان

چوب کاج بلسان یا چوب نراد که از خانواده کاج است که به رنگ‌ های سفید، قهوه‌ای و با رگه‌ های صاف و ظریف دیده می‌شوند. چوب نراد از انواع چوب های وارداتی از روسیه می باشد. از این چوب بیشتر برای صنایع مبلمان، خمیر کاغذ و جعبه ‎سازی استفاده می شود.

چوب توسکا

توسکا، چوبی با چگالی کم، بسیار نرم و از وزن نیمه سنگین تا سبک متغیر است. این چوب در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارد اما به طور کل دارای دوام کمتری می باشد.

خرید تخت خواب دو نفره با طرح جدید

-->--> -->-->

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز