فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز
iranmiz 1138 روز پیش
بازدید 5619 بدون دیدگاه

آشنایی با انواع پارچه مبلی

آشنایی با انواع پارچه مبلی

شکل، اندازه و سبک مبل ها هنگام خرید از جمله مواردی هستند که ما به آن ها دقت بسیاری داریم. اما مورد مهم دیگری وجود دارد که شاید چندان توجهی به آن نمی شود و آن پارچه مبل می باشد. پارچه مبل باید مقاوم باشد و همچنین رنگ آن با دکوراسیون خانه تطابق داشته باشد. با توجه به اینکه تنوع پارچه ها زیاد است انتخاب می تواند برای ما سخت باشد. پس برای اینکه بتوان یکسری از معیارها را داشت و راحت تر انتخاب نمود یکسری از نکات وجود دارد که در ادامه آن ها را بررسی خواهیم نمود.

آشنایی با انواع پارچه مبلی

انواع پارچه

انواع پارچه مبلی مناسب برای مبل سلطنتی یا همان مبل استیل، مبل راحتی و مبل کلاسیک وجود دارد. هر یک از این پارچه ها دارای مزایا و معایبی هستند که با توجه به نیاز خود باید آن ها را انتخاب نماییم.

پارچه مبلی پورش

این پارچه بدون شک از دوست داشتنی ترین پارچه ها می باشد. مدل های این پارچه به دو صورت ساده و گلدار است. می توان هم برای مبل کلاسیک و هم برای مبل راحتی از آن استفاده نمود. البته از مدل گلدار آن بیشتر برای مبل کلاسیک استفاده می شود. نوع بافت این پارچه کش بافت است و حالت مخملی و پرز دار دارد. برای تمیز کردن این پارچه کار راحتی دارید می توانید اسفنج و یک شوینده ملایم مثل شامپو بچه استفاده کنید تا میل را تمیز نمایید.

پارچه مبلی مازراتی

پارچه مازراتی تنها یک مدل دارد که ساده است و هیچ گونه طرح گل و غیره در آن دیده نمی شود و به صورت کاملا ساده تولید می شود. از این پارچه بیشتر برای مبل های راحتی استفاده می شود. اگر بخواهیم مازراتی را با پارچه پورش مقایسه کنیم پورش دارای پرز کمتری است و بافت درشت تری دارد. برای تمیز  کردن مازراتی نیز مانند پورش عمل می کنیم.

پارچه مبلی مسکو

این پارچه دارای ضخامت بالایی است که پشت آن حالت نمد مانند دارد. ویژگی پارچه مسکو این است که طول عمر بالایی دارد و خواب ندارد. ضخامت بالای این پارچه کاملا مناسب انواع مبل راحتی خصوصا  مبلمان چستر(به علت وجود لمسه کاری) باشد.

پارچه مبلی ملیتا

از پرطرفدارترین پارچه های مبلی در بازار است و مانند پارچه مسکو دارای ضخامت بالایی است. از ملیتا در سبک های مختلف مبل راحتی مثل مبل چستر و مبل ال شکل که به طور روزانه و مداوم استفاده می شود، به کار می رود. ملیتا دارای ضخامت بالایی است که می تواند دوام بالایی نیز داشته باشد. همچنین طول عمر مبل را نیز افزایش می دهد. ویژگی های پارچه ملیتا مانند پارچه مسکو است اما نقش و طرح متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند.

پارچه مبلی جاسمین

پارچه جاسمین از زیر شاخه پارچه پورش است که بافتی ریزتر و نرم تر نسبت به پورش دارد. ضخامت آن  نسبت به پورش بیشتر است. اما نیاز است که مراقبت بیشتری از جاسمین شود. دقت داشته باشید که این پارچه دارای خواب است و سایه می اندازد. پارچه جاسمین مانند پورش کش بافت است پس برای مبل راحتی عالی خواهد بود.

پارچه مبلی ساتن

ساتن در دو سبک مبل کلاسیک و سلطنتی استفاده می شود. تنوع بالای گل و طرح، ویسکوزیته و تراکم بالای تار و پود، ضخامت بیشتر نسبت به پارچه های مخمل مثل پورش و مازراتی از ویژگی های پارچه ساتن است. پارچه ساتن حالت کش بافت ندارد پس از این رو برای مبل های راحتی چندان مناسب نخواهد بود. اگر برای مبل راحتی پارچه می خواهید بهتر است به سراغ این مدل نروید. پارچه مارال و سلین زیر شاخه پارچه ساتن هستند.

 

پارچه مبلی شانل

پارچه شانل شباهت بسیاری به پارچه ساتن دارد تنها تفاوت این است که گل های شانل برجسته می باشد. از این سبک بیشتر در مبل های کلاسیک و استیل استفاده می شود. اما به دلیل کش باف نبودن تار و پود آن نباید در مبل راحتی استفاده شود.

انواع پارچه مبلی از لحاظ جنس

پارچه ها از متریال مختلف تهیه می شوند. از جمله مواد طبیعی، مصنوعی و یا ترکیبی از این دو ساخت. همان طور که گفته شد هر یک از این مدل ها دارای مزایا و معایبی هستند که می تواند برای یک سبک خاص از مبل استفاده شود.

پارچه مبلی تولید شده با الیاف طبیعی

پارچه مبلی تولید شده از الیاف طبیعی به طور معمول دارای مقاومت کمتری نسبت به الیاف مصنوعی می باشد. از معروف ترین پارچه های تولید شده با الیاف طبیعی می توان به پارچه های نخی، کتان، مخمل، ابریشم و چرم اشاره کرد.

پارچه مبلی نخی

پارچه رو مبلی نخی حالتی نرم و بادوام دارد اما خیلی سریع نیز چروک می شود. همچنین خیلی ساده و سریع لک می گیرد و کثیف می شود. اما می توان این نوع پارچه را با آب و صابون خیلی ساده شست و تمیز نمود. دقت داشته باشید که این پارچه ها نباید در معرض مستقیم نور خورشید قرار گیرند زیرا طرح ها و رنگ های پارچه کم کم از بین می رود و محو می شود.

پارچه مبلی کتان

پارچه کتان از گیاه کتان تهیه می شود و از پر استفاده ترین روکش های برای مبل های مختلف است. از این پارچه هم برای مبل های رسمی و هم برای مبل های خانگی استفاده می شود. کتان به طور طبیعی دارای مقاومت بالایی در برابر گرد و خاک است، اما مانند پارچه نخی به راحتی چروک می شود. برای تمیز کردن مبل با پارچه کتان می توانید با دستمالی مرطوب آن را تمیز کنید و یا حتی بشویید.

پارچه مبلی مخمل

پارچه مخمل بسیار نرم و لطیف است. از این رو طرفداران بسیاری در میان مردم دارد. همچنین پارچه مخلمی در دکوراسیون های بسیار خاص استفاده می شود. در زمان گذشته پارچه مخمل قیمت بسیار بالایی داشت پس فقط افراد ثروتمند می توانستند این نوع پارچه را تهیه نمایند. اما رفته رفته دارای قیمت مناسبی شده است که همه بتوانند از آن استفاده نمایند.

آشنایی با انواع پارچه مبلی

پارچه مبلی ابریشمی

اگر می خواهید برای خانه خودتان یک فضای بسیار شیک و اشرافی و لوکس ایجاد کنید می توانید از این پارچه برای مبل های خود استفاده نمایید. این پارچه طرح های متنوع و زیبای بسیاری دارد اما باید دقت شود که در مقابل به دلیل ظرافت پارچه نیاز است که مراقبت بسیاری از آن صورت گیرد. اگر به خوبی مراقبت نمایید طول عمر پارچه بالا خواهد رفت. اما از معایبی که دارد این است که قیمت بسیار بالایی دارد و همچنین در برابر نور خورید نیز مقاومت کمی دارد.

از معایب پارچه مبلی ابریشمی قیمت بسیار بالای آن و مقاومت کم آن در برابر خورشید را می‌توان نام برد.

خرید تخت خواب دو نفره جدید

پارچه مبلی چرم

مبل چرمی مناسب برای سبک دکوراسیون کلاسیک و مدرن مناسب است. اگر می خواهید تغییر زیادی در لوازم و دکور خانه خود داشته باشید بهتر است مبل با روکش چرم را انتخاب نمایید. البته که این نوع پارچه دارای قیمت بالایی می باشد اما از طرفی هم مقاومت و طول عمر بالایی دارد و هم اینکه می تواند نظافت آن آسوده باشد. همچنین برای افرادی که آلرژی دارند نیز گزینه عالی خواهد بود.

انواع الیاف مصنوعی به کار رفته در پارچه مبلی

الیاف مصنوعی (یا ساخته شده توسط انسان) مانند پلی استر نسبت به فیبرهای طبیعی (مانند نخ و کتان) در برابر عواملی مانند محو شدن و لکه شدن مقاومت بیشتری دارند. جالب است بدایند که بسیاری از پارچه های مبلی، از ترکیب الیاف طبیعی و مصنوعی ساخته می شوند در این صورت دیگر معایب کمتری خواهند داشت. به طور مثال پارچه مبلی بافته شده از نخ پنبه ای و پلی استر القاء کننده حس نرمی پنبه را به شما می دهد اما دیگر در آن حد ظریف نیست که طول عمر کمی داشته باشد، همچنین مقاومت بیشتری در برابر محو شدن و چروک شدن دارد. اما این سبک از پارچه نیز دارای معایبی است از جمله اینکه بافت پارچه ممکن است خراب شود و نقاطی بر روی آن ایجاد شود. در ادامه چند نمونه از پارچه های ترکیبی را به شما عزیزان معرفی خواهیم نمود.

الیاف مصنوعی آکریلیک (Acrylic)

آکرلیک بسیار سبک و نرم است. از دیگر ویژگی هایی که دارد می تواند به مقاومت در برابر سایش، چروک شدن و محو شدن اشاره نمود. اگر قرار است مبلمان شما در کنار پنجره باشد که به طور مستقیم در برابر تابش نور خورشید است می توانید از این جنس پارچه استفاده نمایید و با خیال آسوده از آن استفاده کنید. برخی از پارچه های آکلریک قابلیت شستشو نیز دارند اما برخی دیگر تنها باید با مواد تمیز کنند مخصوص تمیز شوند.

الیاف مصنوعی نایلون (Nylon)

نایلون را بدون شک به عنوان یکی از مقاوم ترین الیاف ها می شناسیم. بسیار دوام و طول عمر بالایی دارد. بسیاری از تولید کنندگان پارچه هایی که مانند مخمل نازک هستند را با نایلون ترکیب می کنند که دوام بیشتری پیدا کنند. این کار از پوسته پوسته شدن مخمل نیز جلوگیری می کند. اما پارچه ای که در آن نایلون به کار رفته در برابر نور خورشید حساس است و همچنین برای تمیز کردن آن باید از پاک کننده های مبتنی بر حلال استفاده شود.

آشنایی با انواع پارچه مبلی

الیاف مصنوعی پلی استر (Polyester)

پلی استر از دیگر الیاف مصنوعی می باشد که مانند نایلون قوی و بادوام است و به طور معمول با سایر الیاف ترکیب می شود تا مانع  از پوسته شدن پارچه و محو شدن طرح های آن در مقابل نور خورشید شود. از ویژگی های دیگر پلی استر مقاومت در برابر چین و چروک و تغییر شکل است.  بعضی از پلی ‌استرها را می توان با آب و صابون شست و برخی دیگر باید با یک پاک کننده مبتنی حلال پاک شوند.

الیاف مصنوعی میکروفایبر (Microfiber)

پارچه مبلی تولید شده از الیاف میکروفایبر همانند سایر الیاف مصنوعی از مقاومت بالایی برخوردار است. پارچه میکروفایبر از ترکیب الیاف پلی استر و نایلون ساخته می‌شود. این پارچه مبلی اما مزییت های بسیار دیگری نیز دارد. در برابر نفوذ مایعات مقاوم است، در صورتی لکه بر روی آن ایجاد شود به راحتی تمیز می‌شود و کاملا مناسب افرادی است که کودک و یا حیوان خانگی دارند.

پارچه مبلی با فناوری نانو (Nano)

نانو از آن تکنولوژی های جالبی ساخته شده است. پارچه‌ های مبل ساخته شده با فناوری نانو ضد آب، ضد لک، ضد باکتریال و مقاوم در برابر آسیب شوینده ها هستند. این پارچه ها را حتما از فروشگاه های تخصصی خریداری نمایید. بدون شک دارای قیمت بالاتری نیز می باشند.

خرید میز تلویزیون

-->--> -->-->

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز