فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز
iranmiz 1621 روز پیش
بازدید 1140 بدون دیدگاه

ویژگی های میز و صندلی استاندارد اداری را بشناسید

ویژگی های میز و صندلی استاندارد اداری را بشناسید

قطعاً ما در طول زندگی چندین بار تجربه دردهای ناگهانی در شانه، دست، گردن یا تاری دید بعد از چند ساعت کار با رایانه و نشستن پشت میز را تجربه کرده‌ایم اما از آنجایی‌که کارهای مان بسیار شلوغ می باشد و وقتی برای مرخصی گرفتن نمی‌ماند مجبوریم دردها را تحمل کنیم. درحالی‌که تنها با اعمال چند تغییر کوچک در وضعیت نشستن و انتخاب مناسب صندلی، میز و غیره می توانیم این دردها را رفع کنیم و از خستگی‌هایمان کم ‌کنیم. در این نوشته قصد داریم تا در مورد ویژگی‌های میز و صندلی استاندارد اداری مطالبی را برای شما قرار دهیم.

ویژگی های میز و صندلی استاندارد اداری را بشناسید

بهترین صندلی برای کار با رایانه

صندلی‌های کاری باید با توجه به شغل موردنظر و ویژگی‌هایی که دارند طراحی و انتخاب شوند. به‌‌عنوان مثال فردی که با سیستم کامپیوتر به مدت زیادی کار می‌کند و برخی مواقع به پشتی صندلی تکیه می دهد باید از صندلی‌هایی استفاده کند که پشتی‌های آن دارای قابلیت ارتجاع به سمت عقب را داشته باشد.

اگر صندلی انتخابی شما پشت سری نداشته باشد معمولاً بهترین زاویه نشستن حدود صد و ده درجه می باشد این زاویه باعث می شود تا کمترین فشار به کمر شما وارد شود و برای کار با رایانه و نشستن سر کلاس درس بسیار مفید می باشد. اگر صندلی انتخابی شما دارای پشت سری باشد این زاویه می‌تواند بیشتر شود اما با نبود پشت سری فرد استفاده‌کننده مجبور می باشد برای نگاه کردن به هدف مقابلش به عنوان مثال مانیتور گردن خود را خم کند و درنتیجه فشار زیادی به گردن وارد می‌شود.

صندلی نباید خیلی نرم باشد

در مورد صندلی‌های مخصوص نوشتن، خواندن و کارکردن با رایانه ارتفاع صندلی را باید در نظر بگیرید. ارتفاع صندلی نباید آن‌قدر بلند باشد که پای فرد به زمین نرسد و نه آن‌قدر کوتاه باشد که پشت ران از کف صندلی بلند شود و پاها به سمت شکم جمع شود. صندلی‌های قابل تنظیم پنج پایه بهترین انتخاب برای کسانی می‌باشند که در اداره به صورت مکرر با سیستم رایانه کار می‌کنند.

یعنی هر فرد می‌تواند متناسب با سلیقه و شرایط خود ارتفاع صندلی را تنظیم کند. کفی صندلی نیز باید نرم باشد اما نه در حدی که شخص مانند مبل در صندلی فرو برود و اجازه جابه‌جایی و تحرک بیشتر را نداشته باشد این حالت باعث می‌شود فرد برای مدت زمان طولانی در وضعیت ثابتی قرار بگیرد و خون‌رسانی به بدن وی مختل می شود. همچنین بهتر است صندلی دسته‌دار باشد و ارتفاع این دسته قابل تنظیم باشد تا زمانی که در حال استراحت می باشید دست تان را بر روی آن قرار دهید. البته هنگام کار کردن بهتر است دست روی دسته صندلی قرار ندهید چرا که این حالت باعث ایجاد کشش در بدن شما می شود.

موقع خرید صندلی به این نکات توجه کنید

پشتی صندلی باید دارای انحنای مناسبی باشد که گودی کمر را در زمان تکیه دادن به آن حفظ کند. اگر صندلی که انتخاب کرده‌اید دارای پشتی صاف باشد می‌‌توان برای حفظ گودی کمر از یک بالش در پشت کمر استفاده کرد. البته این کار به شرطی که باعث ناراحتی فرد نشود مناسب می باشد.

برای انتخاب صندلی اداری بهتر است کفی و پشتی صندلی از جنس مناسبی باشد و باید به گونه‌ای طراحی شده باشد تا شخص عرق نکند و لباس وی به بدنش نچسبد. پشت صندلی که برای نوشتن انتخاب می شود بهتر است یک مقدار رو به جلو باشد و دارای زاویه حدود هشتاد درجه داشته باشد. در مقابل آن صندلی که برای کار در اداره و کارکردن با رایانه استفاده می‌شود بهتر است کمی به سمت عقب خم شود تا بتواند زاویه صد و ده درجه‌ای را ایجاد کند.

این صندلی مناسب شغل شما نیست

برخی از مشاغل به دلیل ویژگی‌هایی که دارند نیاز به نشستن و ایستادن های مکرر می باشد. در این صورت بهتر است از صندلی‌های خاص و بلند استفاده شود. مانند صندلی‌های بلندی که در رستوران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که نشستن و ایستادن از روی این صندلی‌ها راحت‌تر بوده و لازم نیست فرد به‌صورت کامل روی آن بنشیند. درعین‌حال نیز باعث می‌شود بین ایستادن های مکرر، خستگی تا حدود زیادی برطرف شود.

علاوه بر موارد گفته شده برای مشاغلی که فرد مجبور است روی یک هدف دقیق مانند میکروسکوپ یا قطعه الکترونیک خم شود صندلی‌های بهتر است که کفی شان دارای قابلیت خم شدن به جلو را دارند و درعین حال از استحکام لازم نیز برخوردار می باشند. تا زمانی کفی آن به سمت جلو خم شود فرد لیز نمی‌خورد. ارتفاع میز نیز باید به گونه‌ای باشد که اهداف روی میز را به‌خوبی پوشش دهد و به گونه‌ای نباشد که پا درون آن گیر کند.

زیرپایی بخریم یا نخریم؟

استفاده از یک زیرپایی مناسب بستگی به ارتفاع صندلی و قد شخص دارد. به‌‌عنوان مثال اگر صندلی بلند باشد و بی هیچ وجه نتوان آن را کوتاه کرد بهتر است از یک زیرپایی مناسب استفاده شود، در غیر این صورت توصیه نمی‌شود.

البته در حالت برعکس نیز ممکن است شخص صندلی‌اش بیش از حد کوتاه باشد و امکانش را نداشته باشد که ارتفاع صندلی را بنا به سلیقه خود تنظیم کند. درنتیجه می‌تواند دو تخته زیر صندلی قرار دهد تا ارتفاع صندلی کمی بالا بیاید و مشکل آن حل شود. لازم به ذکر است برای تصمیم‌گیری در مورد این‌که یک صندلی مناسب می باشد یا خیر باید حداقل به مدت چهارده روز از صندلی استفاده کرد.

ویژگی های میز و صندلی استاندارد اداری را بشناسید

دو متر از پنجره‌ها دور شوید

زمانی که شخص برای مدت طولانی چه به‌صورت تفریحی و چه حرفه‌ای با رایانه کار می کند مشکلات مختلفی مانند چشم درد، سردرد، درد عضلات، شانه، دست، ناحیه مچ به پایین و کمر در بدن وی ایجاد می شود. هر یک از این مشکلات با یک دلیل خاص ایجاد می‌شود.

برای جلوگیری از خستگی چشم می توان نور صفحه مانیتور را در حد مناسب تنظیم کرد. نور باید به گونه‌ای باشد که به چشم صدمه‌ای وارد نشود. همچنین پشت یا جلوی صفحه مانیتور نباید پنجره و نور مستقیم داشته باشد چرا که باعث اذیت شدن چشم می‌شود. نور بهتر است از کناره‌ها و بالای سر تابیده شود و مانیتور از پنجره حداقل دو متر فاصله داشته باشد. همچنین در مورد نسبت روشنایی نور محیط به نور صفحه مانیتور باید یک به سه باشد.

زیر ساعدتان کتاب بگذارید

درد مچ از جمله شکایت های کسانی می‌باشد که با کیبورد کامپیوتر کار می‌کنند. این موضوع معمولاً به دلیل استاندارد نبودن میز و صندلی اداری رخ می دهد. بهترین زاویه برای مچ زاویه خنثی می باشد یعنی مچ نباید به سمت داخل یا خارج انعطاف داشته باشد و فقط می‌تواند تا پنج درجه به سمت پایین یا بالا انحراف پیدا کند. درعین حال در زمان تایپ کردن یک مقدار دست به سمت داخل خم می‌شود که در این مورد نیز استفاده از کیبوردهای مناسب می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

یکی دیگر از مشکلاتی که در هنگام کارکردن با رایانه در بدن ایجاد می‌شود استفاده از موس می باشد. موشواره باعث می شود دست به سمت بیرون یا بالا خم شود درنتیجه به مرور زمان باعث ایجاد آسیب‌های مختلف در بدن می شود. برای جلوگیری از این وضعیت می توان از موس های مناسب و دارای ویژگی‌های مختلف استفاده کرد که بتوان با کمک آن اسکرول های لازم را انجام داد. علاوه بر این قرار دادن یک وسیله زیر ساعد می‌تواند درد مچ را کاهش دهد زیرا باعث می شود انحراف مچ به سمت بالا به حداقل خود برسد و دست در جایگاه مناسب‌تری قرار داشته باشد.

استراحت مخصوص چشم‌ها

مانیتور باید حدود هفتاد سانتی‌متر با سر فاصله داشته باشد و صفر تا چهل و پنج درجه پائین‌تر از میدان بینایی شخص باشد که بهترین زاویه برای آن بین ده تا سی درجه است. یکی از مواردی که باعث استراحت چشم‌ها می‌شود ارتفاع مناسب صندلی و میز می باشد اگر صفحه مانیتور خیلی بالاتر از میدان دید قرار گیرد فرد مجبور می‌شود به صورت مداوم چشم‌هایش را باز نگه دارد و کمتر پلک بزند.

این وضعیت باعث خشکی، خستگی و درد چشم می شود، از طرفی دیگر اگر مانیتور خیلی پایین‌تر از میدان دید شخص قرار داشته باشد فرد مجبور می‌شود گردن خود را بیش از حد به سمت پایین خم کند و درنتیجه باعث ایجاد درد گردن می‌شود. یکی از نکات مهمی که در هنگام کارکردن با رایانه باید رعایت کنید این است که هر بیست دقیقه یک‌بار برای حداقل یک دقیقه چشم‌ها را از روی مانیتور برداشته و به اهداف دور نگاه کنید. اگر همه اقدامات را به درستی انجام دهید و یک صندلی و میز مناسب برای کارکردن با رایانه انتخاب کنید از بیماری‌های چشمی مختلف مانند دوربینی، نزدیک‌بینی یا آستیگماتیسم رهایی پیدا می‌کنید. همچنین بهتر است مانیتور دارای فیلتر باشد تا نورهای مزاحم را حذف کند.

بیشتر از یک ساعت تایپ نکنید

کسانی که با کیبورد به مدت طولانی کار می‌کنند معمولاً بدن شان به‌صورت ناخودآگاه در یک وضعیت نامناسب قرار می‌گیرد تا جای کلیدها رو گم نکنند. این وضعیت باعث ایجاد دردهای عضلانی در حالت مختلف می‌شود و فرد را دچار خستگی می کند. اگر شما بتوانید یک میز و صندلی مناسب اداری را برای خود تهیه کنید می‌توانید به‌راحتی با کیبورد کار کرده و بدون خم شدن از کیبورد بهره‌مند شوید. دقت کنید هر بیست تا شصت دقیقه برای حداقل یک تا پنج دقیقه از جای خود بلند شده و راه بروید تا عضلات شما از حالت انقباض ثابت خارج شوند، استفاده از صفحه کلیدهای مناسب و تاشو می‌تواند در کاهش این دردها بسیار مؤثر باشد.

ویژگی های میز و صندلی استاندارد اداری را بشناسید

-->--> -->-->

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز