فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز
iranmiz 1551 روز پیش
بازدید 11152 بدون دیدگاه

تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهیم

محل قرارگیری صحیح تخت خواب

تخت خواب به‌‌عنوان یکی از دکوراسیون منزل محسوب شده که بسیار کاربردی است. خیلی از افراد برای داشتن خواب راحت به دنبال خرید تخت خواب مناسب هستند. گاهی اوقات پاسخ به سوالات ساده بسیار سخت می شود، یکی از سوالات مرتبط با تخت خواب این است که تخت خواب را در کجا قرار دهید. تا به امروز جواب‌های متناقضی شنیده شده است. هرچه در این موضوع عمیق‌تر شوید نکات تازه‌ای را کشف می‌کنید. ما در این نوشته می‌خواهیم در مورد این‌که تخت خواب را کجای اتاق خواب قرار دهید اطلاعات لازم را به شما ارائه خواهیم داد.

فرضیه اول: قرارگیری تخت خواب در کنار دیوار اصلی

بسیاری از افراد می‌گویند تخت خواب را باید کنار دیوار اصلی بگذارید، حقیقت امر این است که همیشه بهترین راه حل این نیست چرا که به شکل اتاق خواب و لوله های مجاور آن بستگی دارد. رابطه دکوراسیون داخلی منزل شما می‌بایست به گونه‌ای باشد که بتوان این کار را انجام داد. برخی از افراد ترجیح می دهند تخت خواب را کنار دیوار اصلی خود قرار دهند اما اگر لوله‌های دست‌شویی یا لوله‌های گاز از این دیوار عبور کرده باشد، قطعاً بهترین جا کنار دیوار اصلی نیست.

کسانی که به فنگ شویی و روابط بین فضا اعتقاد دارند قطعاً می‌دانند که ممکن است قرارگیری تخت خواب در کنار دیوار اصلی با شرایط گفته شده به گونه‌ای باشد که انرژی منفی به افراد وارد کند. در برخی موارد نیز ممکن است صدای لوله‌ها مانع از خوابیدن شما شود. طراحی دکوراسیون داخلی می‌تواند محل قرارگیری تخت خواب در اتاق خواب را تعیین کند. در واقع با توجه به اندازه اتاق و طراحی داخلی می توانید یک نقطه مناسب برای قرارگیری تخت خواب در نظر بگیرید.

تخت خواب یک نفره ملودی

اگر دارای پلان کف مربعی شکل هستید بهترین کار این است که تخت خواب را در محور مرکزی اتاق خود قرار دهید، اما اگر پلان اتاق شما به شکل مستطیل شکل است در این حالت بهترین کار این است که اتاق را به چند بخش مختلف تقسیم کرده و برای مثال تخت خواب را در یک بخش و میز و صندلی را در بخش دیگر قرار دهید. این کار باعث می‌شود تا سبک دکوراسیون داخلی شما حفظ شود. اگر دارای اتاق خواب بزرگ باشید و طراحی داخلی اتاق شما به گونه‌ای باشد که مورد توجه خیلی از افراد باشد، معمولاً طراحان توصیه می کنند تخت خواب را در مکانی قرار دهید که جدا از سایر وسایل موجود در اتاق خواب شما باشد.

این حالت باعث ایجاد یک جزیره شده که می‌تواند حس خالی بودن و کمبود مبلمان را در اتاق شما به شکل جالبی جبران کند. اما توجه داشته باشید در نظر گرفتن چنین دکوراسیونی برای اتاق خواب همیشه بهترین گزینه محسوب نمی‌شود چرا که در برخی موارد عجیب به نظر می‌رسد که یک تخت خواب در فاصله هفت متری از پنجره قرار گرفته باشد. شاید دراین‌ میان بتوان بیان کردن نتایج یک نظرسنجی غیر رسمی در سطح جهان نتایج جالب توجهی را داشته است. طبق نظرسنجی انجام شده که به‌صورت غیر رسمی منتشر شده است، بسیاری از افراد جای تخت خواب را در کنار دیوار اصلی انتخاب می‌کنند. در واقع می‌‌توان گفت تخت خواب در کنار دیوار اصلی بیشترین طرفدار را دارد.

فرضیه دوم: تخت خواب باید در مکانی باشد که دید خوبی نسبت به درب ورودی داشته باشد

برخی از افراد بیان می‌کنند زمانی که بر روی تخت خواب دراز می‌کشید باید دید مناسبی نسبت به درب اتاق خواب داشته باشید. حقیقت امر این است این مورد به عنوان یکی از موارد مهم محسوب می‌شود که کل تخت خواب از بیرون در پیدا نباشد. انسان‌ها نیز مانند سایر موجودات علاقه‌مند هستند تا در یک مکان کاملاً امن استراحت کنند. به صورت غریزی افراد ترجیح می‌دهند در یک جای امن استراحت کنند، این موضوع توسط مطالعه‌ای که در دانشگاه مونیخ آلمان انجام شده است به اثبات رسیده است. افراد دوست دارند به‌صورت کاملاً ناخودآگاه یک مکان مناسب برای خوابیدن را انتخاب کنند که در آن احساس امنیت داشته باشند.

محل قرارگیری صحیح تخت خواب

به ‌‌عنوان مثال رعایت کردن فاصله ایمن از اجسام خطرناک مانند درب‌ها و پنجره‌ها و داشتن دید کافی روی افراد مزاحم بدون این‌که مزاحم قادر به دیدن آن‌ها باشد. اگر بخواهیم از منظر روان‌شناسی به موضوع نگاه کنیم باید بیان کرد افراد ترجیح می دهند تخت خواب را به دور از درب ورودی قرار دهند و درعین‌حال مطمئن باشند که درب از روی تخت خواب قابل مشاهده است. اما اگر تخت خواب خود را در اتاق خوابی قرار می‌دهید که پنجره دارد باید بتوانید درب و پنجره را در آن واحد از روی تخت مشاهده کنید.

در نظرسنجی‌های انجام‌شده در این بخش بسیاری از پاسخ دهندگان اعلام کرده‌اند که ترجیح می دهند تخت خواب را در کنار دیواری که درب دارد قرار دهند چرا که باعث می‌شود فردی که از درب وارد می شود کسی را که روی تخت خواب دراز کشیده است را نبیند. یکی از مزیت های جالبی که در این سبک وجود دارد این است که نوری که از درب باز به داخل تابیده می شود فرد را از خواب بیدار نمی‌کند و در واقع می‌‌توان بیان کرد آرامش خواب را برهم نمی‌زند. اگر شما از جمله افرادی هستید که این سبک را می‌پسندید در صورت داشتن شرایط مناسب می توانید این چیدمان را انتخاب کنید.

فرضیه سوم: نباید در حالتی بخوابید که پاهای شما رو به درب باشد

برخی افراد بیان می دارند نباید در حالتی استراحت کرد که پاها رو به درب باشد. حقیقت امر این است که نمی‌توان برای همه درب‌ها و دکوراسیون ها این موضوع را در نظر گرفت. در مورد این‌که خوابیدن به حالتی که پاها رو به درب باشد کار سختی تلقی می شود دلایل مختلف زیادی وجود دارد. یکی از دلایلی که در این بین می توان مطرح کرد مربوط به سنت اسلامی است. در سنت اسلامی زمانی که شخص در وضعیت خواب قرار دارد نباید پاهای وی مستقیماً مقابل دربی که به اتاق خواب باز می شود قرار داشته باشد.

این کار به دور از ادب بوده و چون قرار دادن کف پاها به طرف فرد دیگر به ویژه اگر آن فرد مسن باشد باعث ایجاد احساس ناخوشایند در فرد می‌شود، پس انجام آن نادرست است. کشور روسیه که در آن خرافات به وفور یافت می شود هیچ‌کس در هیچ شرایطی به گونه‌ای نمی‌خوابد که پاهایش رو به درب باشد. به‌‌عنوان مثال فرض کنید یک اتاق باریک وجود داشته که در آن پنجره روبروی درب است، در این حالت یک شخص روسی تخت خواب را به صورت کاملاً ضربدری در آن بخش قرار می‌دهد.

شاید بتوان دلیل این کار را به این خاطر بیان کرد که در روسیه مرسوم است که تابوت مرده را از سمت پاها از درب خارج می کنند. به همین دلیل هیچ شخص روسی دوست ندارد اتاق خوابش را بدین‌گونه تزیین کند. اگر بخواهیم از نگاه فنگ شویی به این قضیه نگاه کنیم باید بیان کنیم که خوابیدن به صورتی که پاها رو به درب نباشد به‌‌عنوان یک اصل در فنگ شویی شناخته می‌شود. علاوه بر موارد گفته شده نبایدهای دیگری در این اصل وجود دارد که به‌‌عنوان مثال نباید تخت خواب را روبروی آینه و یا زیر لوستر یا تیر های سقف قرار داد. این امر به نوبه خود به گونه‌ای است که اگر خطری رخ دهد متوجه فرد خواهد شد. پس بهتر است در هنگام قرار دادن تخت خواب در اتاق خواب به موارد گفته شده توجه کنید تا بتوانید دکوراسیون مناسبی را تشکیل دهید.

فرضیه چهارم: قرار دادن تخت خواب در جهت جغرافیایی خاص

برای قرارگیری تخت خواب برخی از افراد بیان می‌دارند باید تخت را در جهت جغرافیایی خاصی قرار داد حقیقت امر این است که جهت جغرافیایی ثابت و مهمی که همه مردم روی آن توافق داشته باشند وجود ندارد. در این بین حتی کسانی که در بخش فنگ شویی تخصص دارند یا مشاورین مغناطیس زمین هستند نیز در این‌باره اتفاق نظر ندارند. در واقع نمی‌توان یک جهت جغرافیایی ثابت را که مورد توافق مردم باشد در نظر گرفت. طبق یکی از سنت‌های ژاپن می‌‌توان تخت خواب را در هر جهتی قرارداد. در این بین شرط و شروطی وجود دارد که سر تخت خواب رو به جهت شمال قرار نگیرد.

در ژاپن کیتاکاکورا که به معنای خوابیدن با سر در جهت شمال محسوب می‌شود، به‌‌عنوان یک عامل بد یمن تلقی می‌شود. باید بیان کرد یکی از رسوم مردم ژاپن این است که فرد مرده را به گونه‌ای قرار دهند که سر وی به سمت شمال باشد. بنابراین خوابیدن در این حالت افراد را به یاد مرگ می‌اندازد که خوشایند نیست. شاید بتوان به جرات بیان کرد این سنت از طرز قرار گرفتن جسد بودا که حدود دوهزار و پانصد سال پیش از دنیا رفته است گرفته شده است.

اما در کشور هند یعنی مکانی که بودائیسم تاسیس شده است چنین رسمی دیده نمی‌شود. علاوه بر موارد گفته شده اخیراً بیان شده‌است که اگر تخت خواب در این جهت قرار بگیرد به خاطر تأثیرات مغناطیس زمین برای سلامتی نیز مفید است. اما در فنگ شویی نمی‌توان یک جهت جغرافیایی ثابت که مورد تایید همه افراد باشد را انتخاب کرد. هرکدام از افراد یک عدد Gua دارند که از سال تولدشان قابل محاسبه است. از روی عدد مذکور می‌‌توان بیان کرد که کدام جهت جغرافیایی برای فرد مناسب و کدام جهت جغرافیایی برای شخص نامناسب است.

تخت یک نفره آترینا

دانستن این عدد به افراد کمک می‌کند تا با استفاده از نیروی مغناطیسی زمین به هدف‌های خود رسیده که در این امر موفقیت مالی نیز وجود دارد. طبق نتایج بدست آمده و با توجه به تفاسیر بالا می‌‌توان نتیجه گرفت فلسفه جهت جغرافیایی برای تخت خواب از یک شخص به شخص دیگر متفاوت است. در این ‌میان اگر بخواهیم این موضوع را بسط دهیم باید بیان کنیم اگر زن و شوهر عدد Gua متفاوتی از یکدیگر داشته باشند باید چه عملی را انجام دهند.

در زمان‌های گذشته به‌صورت معمول تخت خواب‌ها را در جهتی قرار می‌دادند که به سود مرد باشد اما به صورتی که زن نیز از نتیجه بدست آمده آسیب نبیند. امروزه با توجه به این‌که بسیاری از زنان به عنوان افراد شاغل و نان‌آور محسوب می شوند مشاورین پیشنهاد می کنند تخت خواب را در جهتی قرار دهند که به نفع کسی باشد که بیشترین مقدار درآمدزایی را در خانه دارد. در این میان می‌‌توان گفت در برخی از منازل زنان و در برخی دیگر مردان بیشتری نان‌آوری را دارند.

جالب این‌که نزدیک به نیمی از کسانی که در کشور روسیه به پرسش‌نامه پاسخ داده‌اند بیان کرده‌اند که تخت خواب را به گونه ای قرار داده‌اند که سر آن به سمت شمال است. پزشکان نیز جهت هایی را مورد مطالعه خود قرار داده‌اند که در آن ها افراد راحت‌ترین خواب را تجربه کنند. الینا به‌‌عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود که باتوجه به نتایج مطالعات پزشکان روسی به موارد مختلف اشاره می‌کند: وی بیان می‌دارد ما یک تخت بزرگ را در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده‌ایم و به آن‌ها این آزادی عمل را اعمال کرده‌ایم که هر شخص با توجه به سلیقه خود یک مدل از خوابیدن را انتخاب کند. نتایج حاصل از تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد وقتی افراد شدیداً خسته باشند رو به شرق استراحت می‌کنند اما کسانی که با هیجان زیاد به رخت خواب می‌روند به صورت نرمال سر خود را رو به شمال قرار می‌دهند.

فرضیه پنجم: تخت خواب را به گونه ای قرار دهید که رو به پنجره باشد

تا به اینجای متن در مورد علاقه مردم برای قرارگیری تخت خواب در اتاق خواب مطالب جالبی را شنیده‌اید. در این بین برخی از مردم می گویند تخت خواب را به گونه‌ای قرار دهید که به پنجره دید کافی داشته باشد حقیقت امر این است اگر پنجره دید کافی یا وسیع به بیرون دارد باید از این نما استقبال کرد. به‌صورت معمول می‌‌توان گفت این کار زمانی ارزشمند است که پنجره به جنگل دید کافی داشته باشد، اما اگر پنجره اتاق خواب شما رو به آفتاب باشد قطعاً چینش تخت خواب در اتاق خواب بدین صورت مناسب نیست.

محل قرارگیری صحیح تخت خواب

اگر آفتاب صبح از پنجره به داخل بتابد قرارگیری تخت خواب بدین شکل باعث می‌شود تا از یک خواب آرام جلوگیری شود چرا که نور خورشید وارد اتاق خواب شده و قطعاً شما را کلافه خواهد کرد. در مورد قرارگیری تخت خواب به گونه‌ای که به پنجره دید داشته باشد منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید به‌‌عنوان یک فاکتور تعیین‌کننده محسوب می‌شود. اگر در نزدیکی خط استوا زندگی می‌کنید زاویه غروب آفتاب چیزی حدود نود درجه است. تخته بالا سر تخت خواب به ویژه اگر دارای شرایطی باشد که به‌صورت پائین قرار بگیرد سر شما را از نور خورشید نخواهد پوشاند و باعث گرم شدن می‌شود.

تخت خواب دو نفره صحرا

اما بهتر است با نگاه کردن به خانه‌های مناطق شمالی که در آن‌ها دمای هوا پایین است اما بعد به‌صورت شدید باد می‌وزد نگاهی بیندازید، این امر می‌تواند عمر مفید پنجره‌ها را کاهش دهد. باید توجه داشته باشید درزگیری های پنجره تا ابد دوام نیاورده و بالاخره فرسوده می شوند، که پس از فرسوده شدن هوای بیرون به داخل راه پیدا می‌کند. نکته حائز اهمیت این است که در مقایسه با دیوارها، پنجره‌ها به‌‌عنوان علت اصلی هدر رفت گرما محسوب می شوند. هوای اتاق خواب در نزدیکی پنجره‌ها سردتر بوده و بیشتر باعث حرکت هوا می شود. دراین‌میان بهترین شرایط و راه‌حل نصب شیشه‌های گرم است یا حتی تغییر جای تخت خواب در اتاق خواب شما می تواند موثر باشد.

اگر گرفتار بی‌خوابی هستید، قرار دادن تخت خواب در کنار پنجره یا تلویزیون کار مناسبی به نظر نمی‌رسد. اتاق خواب باید یک مکان کاملاً دنج و آرام برای خوابیدن باشد. پس تمام وسایلی که در اتاق خواب شما قرار می‌گیرد باید به شکل ویژه‌ای با خواب شما ارتباط داشته باشد. در واقع به زبان ساده‌تر می‌‌توان بیان کرد که قرار دادن وسایل مختلف مانند لپ‌تاپ، کامپیوتر، تلویزیون یا وسایل دیگر به اتاق خواب ممنوع است. اتاق خواب به‌‌عنوان یک مکان کاملاً آرام برای خواب در نظر گرفته می‌شود. در صورت وجود تلویزیون و یا وسایل ذکر شده این امکان را می‌‌توان داد که اتاق خواب به یک سینما و محل شلوغ تبدیل شود.

پس بهتر است اتاق خواب را به گونه‌ای بچینید که مزاحم خواب شما نشود. زمانی که برای استراحت به اتاق خواب و بر روی تخت خواب می‌روید نباید هیچ‌گونه فعالیتی ذهنی یا فکری ذهن شما را به خود مشغول کند. به‌صورت معمول پزشکان مطالعه و تماشای تلویزیون در تخت خواب را توصیه نمی‌کنند این بدان معناست که اگر اتاق خواب کوچک شما در یک دیوار پنجره و در مکان دیگر دارای درب است و در این فکر هستید که تلویزیون را روی تنها دیواری که کابینت ندارد نصب کنید، بهتر است در این کار تجدیدنظر کنید. همان‌طورکه بیان شد تخت خواب را باید به گونه‌ای قرار دهید که باعث ایجاد آرامش در هنگام خواب شود.

فرضیه ششم: بهترین مکان برای قرارگیری تخت خواب، مکانی است که احساس راحتی کنید

به عنوان آخرین نظریه می‌‌توان بیان کرد مردم اعتقاد دارند بهترین مکان برای قرار دادن تخت خواب جایی است که در آن احساس راحتی می‌کنید. حقیقت امر این است شاید بهترین کار همین باشد، در واقع شما باید تخت خواب را در مکانی قرار دهید که در آن احساس راحتی می‌کنید. شاید شما طراح دکوراسیون داخلی باشید و قوانین معماری را بشناسید. ایرینا کوویلینا به‌‌عنوان دکوراسیون طراح داخلی بیان می‌دارد هرگاه برای طراحی یک مکان به جایی مراجعه می‌کنم همیشه هدف من این است که بتوانم جذاب‌ترین نقطه را با بیشترین میزان انرژی مثبت پیدا کنم.

تخت خواب یک نفره نانسی

با خود زمزمه می‌کنم که بهترین مکان که می‌‌توان تخت خواب را در آن‌جا قرار داد کجاست و ناگهان جواب آن را پیدا می کنم. النا ساوچنکو نیز یک طراح محسوب می شود او یک تجربه شخصی خود را بیان می‌دارد که اخیراً در یک وضعیت دشوار قرار گرفته‌ام و می‌خواستم با دادن چند تغییر مناسب حال و هوای زندگیم را بهتر کنم، پس از بررسی‌های انجام‌شده به این نتیجه رسیدم که بهتر است مکان تخت خواب خود را تغییر دهم. من برای این کار تخت خواب خود را به شکل نود درجه چرخانده و سر آن را از جایی که همیشه مشکلاتم را از ذهن خارج می‌کردم قرار دادم، اما با این کار به کلید و پریز، روشنایی، دید کافی، تابلوهای تزئینی بزرگ و زیبا و موارد دیگر موجود در اتاق خواب دسترسی نداشتم.

اما باید به‌جرات بگویم که از کار انجام‌شده پشیمان نیستم چون با این کار توانسته‌ام تغییرات مناسبی در اتاق خواب خود ایجاد کنم که این امر باعث لذت بردن من از خواب شود. باید بگویم من به‌‌عنوان یک طراح دکوراسیون داخلی با تغییر تخت خواب توانسته‌ام ذهن خود را از مشغله‌ها آزاد کرده و تنوع مناسبی را ایجاد کنم. در واقع شما نیز می‌توانید با تغییر دکوراسیون اتاق خواب خود و قرار دادن تخت خواب در یک مکان مناسب حس آرامش بیشتری را دریافت کنید.

سخن پایانی

در واقع می توان بیان کرد با توجه به موارد گفته شده نظریه های مختلفی در مورد قرارگیری تخت خواب وجود دارد. همه چیز بستگی به شما داشته که بتوانید با در نظر گرفتن محیط اتاق خواب خود، یک مکان مناسب برای قرارگیری تخت خواب انتخاب کنید. خواب به عنوان یکی از نیازهای بشری شناخته شده که در طول روز و پس از فعالیت های دشوار به آن نیاز دارید. در واقع برای شروع یک روز پرانرژی باید استراحت کافی داشته باشید.

برای داشتن استراحت کافی انتخاب تخت خواب مناسب و محل قرارگیری آن دارای اهمیت است. در واقع باید بدانید اگر می خواهید روز را پر انرژی آغاز کنید باید خواب راحتی داشته باشید. بسیاری از افراد به دلیل این که خواب شبانه راحتی را تجربه نمی کنند در طول روز دچار خستگی هستند. این امر باعث می شود تا راندمان کاری و بازده فعالیت روزانه به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند.

در واقع اگر اتاق خواب شما، یک مکان آرام برای استراحت نیست، بهتر است به مانند طراح دکوراسیون داخلی، سعی کنید چینش اتاق خواب را تغییر دهید. شاید در نگاه اول کمی سخت به نظر برسد اما تغییرات کوچک در اتاق خواب باعث می شود تا بتوانید تجربه مناسب تری از خواب را تجربه کنید که قطعا در آینده تاثیرگذار است.

-->--> -->-->

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز