فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز
iranmiz 1548 روز پیش
بازدید 4450 بدون دیدگاه

ویژگی های تخت خواب مناسب چیست؟

ویژگی های تخت خواب مناسب چیست؟

می‌دانید که خواب نیاز اساسی و مشترک همه افراد می باشد به صورت معمول همه ما تقریباً یک‌سوم زندگی خود را در رختخواب می‌گذرانیم و یک خواب راحت باعث می‌شود تا انرژی مورد نیاز برای انجام فعالیت‌های سخت روزمره تامین شود.

برای داشتن یک خواب باکیفیت نیاز به یک تخت خواب استاندارد و مناسب داریم تا بتوانیم روز خود را بسیار پرانرژی و با آمادگی لازم آغاز کنیم، این موارد باعث می‌شود تا در انتخاب تخت خواب مناسب و استاندارد دقت کافی را به خرج دهیم. شما با داشتن آگاهی‌های کامل و کافی در مورد خرید تخت خواب و ویژگی‌های متناسب با آن می‌توانید یک خرید موفق داشته باشید.

باید بدانید هرچند تنوع زیاد معمولاً باعث دشواری و سختی در انتخاب می‌شود اما همین موضوع می‌تواند به شما در آگاهی بیشتر از نوع تخت خواب مناسب کمک کند. شما در هنگام انتخاب یک تخت خواب مناسب می‌بایست به کاربرد، اندازه، ارتفاع، جنس رنگ و غیره توجه کنید. در ادامه قصد داریم تا در مورد ویژگی‌های یک تخت خواب استاندارد مطالب مفیدی را قرار دهیم.

در نظر گرفتن ارتفاع مناسب

یکی از ویژگی‌های کلیدی در هنگام انتخاب تخت خواب ارتفاع مناسب آن می باشد. ارتفاع مناسب باعث گردش خوب هوا در زیر تخت خواب می شود. این ویژگی به‌منظور جلوگیری از رشد میکروب‌ها و جلوگیری از رطوبت بوده که حائز اهمیت است. نکته بیان شده علاوه بر کمک به حفظ بهداشت باعث می‌شود تا شما یک خواب راحت و بهتری در طول شبانه‌روز داشته باشید.

به همین علت تخت باید دارای ارتفاع مناسب باشد تا جریان هوا به راحتی از قسمت زیرین تشک عبور کند. یکی از ویژگی‌های مهم تخت خواب گردش مناسب هوا بوده که می‌بایست تخت خواب انتخاب شده دارای ارتفاع مناسب باشد. یک تخت خواب استاندارد که دارای المان‌های صحیح در طراحی باشد نباید مماس با زمین باشد. هرچند باز بودن زیر تخت شما را مجبور می‌کند تا مدام آن را تمیز کنید اما لبه‌های مماس نیز باعث جلوگیری از گردش هوا می شود.

شما برای این‌که بتوانید به سهولت زیر تخت خواب را تمیز کنید بهتر است تخت مناسب انتخاب کنید که دسترسی به قسمت‌های زیرین آن آسان باشد.

زوایای مختلفی برای تخت خواب وجود دارد که بهترین زاویه‌ای که هنگام نشستن روی تخت باید در نظر داشت این است که بین زانو و ران شما زاویه نود درجه ایجاد شود. به گونه‌ای که کف پاها به صورت کامل با کف زمین مماس باشد و زانوها قائم بر بدن باشد. از این ‌رو می‌‌توان بیان کرد ارتفاع مناسب برای یک تخت خواب استاندارد برای یک فرد بالغ بین سی الی چهل سانتی‌متر می باشد و اندازه های کمتر از اندازه عنوان شده باعث ایجاد سختی و دشواری در هنگام استفاده خواهد داشت.

اگر ارتفاع کمتر از میزان بیان شده باشد در هنگام نشستن روی لبه تخت پاها کاملاً جمع شده و زانوها بالا می‌آید که این امر برای افراد قدبلند بسیار ناخوشایند خواهد بود. باید بدانید کسانی که قد بلندی دارند در هنگام دراز کشیدن روی تخت دچار مشکل خواهند شد ضمن این‌که مرتب کردن تخت های کوتاه سخت و کسل کننده می باشد. عکس این موضوع نیز صادق است و اگر ارتفاع تخت بیش از اندازه باشد ضمن خطر آسیب‌دیدگی در صورت افتادن از روی تخت نشستن روی آن و حتی بالا و پایین رفتن از آن برای افراد کوتاه قامت بسیار سخت و دشوار خواهد بود. بهترین راه برای این‌که بتوانید از این مشکلات دوری کنید این است که یک تخت با ارتفاع مناسب خریداری کنید.

ارتفاع مناسب تخت کودک

همان‌طورکه بیان شد ارتفاع مناسب برای یک تخت خواب استاندارد بین سی و پنج تا چهل سانتی‌متر می باشد. این موضوع در مورد ارتفاع مناسب تخت کودک نیز صادق است. ارتفاع استاندارد تخت خواب کودکان باتوجه به سن وی تعیین می شود اما به‌صورت معمول بین بیست تا سی سانتی‌متر می باشد. شما باید این نکته را در نظر داشته باشید که کودک در حال رشد می‌باشد و ممکن است نیاز باشد تا سایز تخت وی را تغییر دهید.

خرید تخت خواب دخترانه

خرید تخت خواب پسرانه 

اگر تخت را برای نوزاد خریداری می‌کنید علاوه بر داشتن محافظ باید به این مسئله توجه کنید که بعد از مدتی مجبور به تعویض تخت خواب خواهید بود، به همین علت بهتر است یک تخت خواب چند منظوره که از سن نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده می‌باشد خریداری کنید. یک مزیتی که این نوع تخت ‌ها دارند این است که تا زمان بزرگ شدن نوزاد دارای نرده های محافظ بوده و پس از آن قابلیت جدا شدن را دارا می باشد.

نکته دیگر ارتفاع تخت بوده که قابلیت تنظیم شدن داشته و با افزایش سن نوزاد می‌‌توان ارتفاع آن را افزایش داد. علاوه بر موارد گفته شده اگر میانگین قد کودک شما متناسب سن او نمی‌باشد برای ارتفاع تخت مشکلی نخواهید داشت، همچنین اگر کودک تان در خواب تحرک بیش از حدی دارد و امکان سقوط از روی تخت وجود دارد ضمن استفاده از محافظ می‌توانید ارتفاع آن را به حداقل ممکن برسانید.

ویژگی های تخت خواب مناسب چیست؟

ارتفاع مناسب تخت‌خواب دو طبقه

تخت خواب‌ دو طبقه یکی از انواع تخت خواب های موجود در بازار می باشد که شما می‌توانید خریداری کنید. تخت‌های دوطبقه به‌صورت معمول برای کودکان و نوجوانان مورد استفاده قرار می‌گیرد و از دو تخت یک نفره تشکیل شده است که روی هم تعبیه شده است.

ارتفاع این نوع تخت  به‌صورت معمول بین هفتاد و پنج تا صد و هفتاد سانتی‌متر متغیر بوده و ارتفاع بین دو طبقه آن بین سی و هفت الی هشت سانتی‌متر می باشد باید عنوان کنیم استفاده از این تخت‌ها برای کودکان زیر شش سال مناسب نمی‌باشد چرا که نمی‌تواند امنیت کودک را به شکل کامل تأمین کند.

سهولت در جابه جایی

یکی از ویژگی‌های مناسب تخت خواب استاندارد سهولت در حمل‌ونقل و جابجایی آن می باشد. بدانید تقریباً تمام تخت خواب ها قابل جدا شدن بوده و به راحتی حمل می شود اما اگر مستأجر هستید و مدام مجبور به بازو بسته کردن قطعات تخت خواب می‌باشید. سعی کنید تخت خوابی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی داشته باشد تا در طولانی‌مدت آسیب نبیند.

مسئله دیگری که در مورد سهولت در جابجایی بسیار حائز اهمیت می‌باشد سبک بودن تخت خواب است. برخی از تخت خواب ها به دلیل مواد به‌کار رفته در آن سنگین بوده و هنگام حمل‌ونقل با مشکلات زیادی شما را روبه‌رو می‌کنند، پس اگر نیاز به جابجا کردن مداوم دارید بهتر است تختی را انتخاب کنید که دارای وزن مناسب باشد.

پایۀ مستحکم

یکی دیگر از نکات مهمی که در انتخاب تخت خواب مناسب می‌بایست به آن دقت کنید پایه‌های مستحکم آن می باشد. پایه‌ها باید به گونه‌ای باشد که بتواند وزن مداوم تشک را بدون خم شدن تحمل کند. از طرفی زمانی که فرد روی آن قرار می‌گیرد این پایه‌ها باید علاوه بر وزن تشک بتواند وزن فرد را نیز تحمل کند. برخی از تخت‌ها جک دار و برخی دیگر بدون جک می باشد.

کفی هایی که به حالت جک دار بوده دیگر نیازی به پایه ندارد و امکان دسترسی آسان به فضای زیر تخت فراهم می باشد. باید این نکته را بدانید که تخت‌های دارای کفی جک دار از نوع بدون جک آن گران‌تر می باشد. شما در هنگام خرید با توجه به نیاز خود می‌توانید یک مورد را انتخاب کنید.

ویژگی های تخت خواب مناسب چیست؟

ابعاد استاندارد یک تخت‌خواب چقدر است؟

همان‌طورکه قبلاً بیان کردیم تخت خواب‌ها باتوجه به نوع کاربری که دارند دارای ابعاد مختلف هستند. ابعاد استاندارد یک تخت خواب یک‌نفره به‌صورت معمول نود در دویست سانتی‌متر می باشد که این مورد در مورد تخت‌های دونفره معمولاً صد و شصت در دویست سانتی‌متر است. اگر فردی درشت و چاق باشد یا حتی قد بلندی داشته باشد باید یک تخت خوابی تهیه کند که فضای بیشتری را در اختیار وی قرار دهد.

تخت‌های تک‌نفره با عرض صد و ده سانتی‌متر و تخت‌های دونفره با عرض صد و هشتاد و حتی با عرض دویست سانتی‌متر نیز وجود دارد که فضای بیشتری را در اختیار فرد قرار می دهد. قبل از خرید تخت علاوه‌بر در نظر گرفتن ابعاد اتاق، باید تشک و روتختی مناسب را در نظر داشته باشید چرا که اغلب این ملزومات طبق استانداردهای انجام‌شده در بازار وجود دارد و پیدا کردن آن‌ها با این ابعاد کمی سخت و دشوار می باشد.

جنس تخت خواب

مهم‌ترین مسئله‌ای که در هنگام خرید تخت خواب می‌بایست به آن توجه کنید جنس تخت خواب می باشد. امروز تخت خواب‌های موجود در بازار جنس چوبی، فلزی، ام دی اف ملامینه و ترکیب فلز و ام دی اف در بازار عرضه می‌شود. به‌صورت معمول تخت خواب‌های چوبی و ام دی اف به دلیل استفاده از روغن جلا ممکن است بوی نامطبوعی نداشته باشد.

پس توجه کنید برخی از تخت خواب ها دارای بوی نامطبوع بوده که باعث می‌شود تا شما به آن بو حساس شوید. در خرید تخت خواب های فلزی نیز به تیز نبودن لبه‌ها و گوشه‌های دقت کنید. در برخی موارد مشاهده شده است سهل‌انگاری در برش فلز و یا جوشکاری ممکن است باعث ایجاد زایده های تیز و برنده باشد که می‌تواند باعث آسیب رسیدن به فرد، ملحفه، تشک و پتو شود.

اگر تخت را برای اتاق کودک تهیه می‌کنید حتماً به این نکته توجه داشته باشید چرا که کودکان پرجنب‌وجوش بوده و احتمال آسیب‌دیدگی در آن‌ها بیشتر می باشد. برای این‌که خیال شما از بابت خرید تخت مناسب راحت باشد بهتر است از فروشگاه‌های معتبر اقدام کنید. تخت خواب‌های فلزی نسبت به سایر انواع تخت خواب های ذکر شده قیمت پایین‌تری دارد با وجود این تخت چوبی و ام دی اف معمولاً طرف‌داران زیادی داشته و اغلب افرادی که به دنبال زیبایی و ظرافت بیشتر هستند این جنس را انتخاب می‌کنند.

قیمت انواع تخت خواب

قیمت تخت خواب‌ها باتوجه به جنس و یراق آلات به‌ کار رفته در آن متفاوت می باشد به‌صورت معمول تخت خواب‌های فلزی نسبت به دیگر انواع تخت خواب‌ها ارزان‌قیمت بوده و نوع چوب آن به ویژه در صورت منبت‌کاری شده دارای قیمت بالایی می باشد. در انتخاب تخت خواب و همچنین قیمت آن، قسمت پشتی تخت خواب یا همان تاج تخت یکی از عامل‌های مهم در تعیین مدل تخت به شمار می رود.

از آنجایی‌که بیشتر افراد به پشتی تخت تکیه می‌دهند اگر شما هم جزو این افراد هستید هنگام خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که تاج های برجسته و زاویه‌دار علاوه بر آنکه کار را برای شما دشوار می کنند ممکن است هنگام خواب یا بلند شدن از روی تخت به دلیل احتمال برخورد سر با آن برای شما بسیار خطرآفرین باشد. پس هنگام خرید حد الامکان تاج‌های مسطح و بدون زاویه را انتخاب کنید. تخت‌هایی با تاج‌های پارچه‌ای مخملی و چرمی از این نظر بسیار مناسب به نظر می‌رسند. علاوه بر نکات گفته شده سعی کنید تختی با پشتی بلند انتخاب کنید تا هنگام تکیه دادن به آن با مشکل مواجه نشوید.

رنگ تخت خواب

رنگ تخت خواب یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نظر در هنگام انتخاب می‌باشد که بسیار سلیقه‌ای بوده و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. رعایت چند نکته به انتخاب بهتر کمک می کند؛ اولین نکته توجه به سن و جنس شخصی است که قرار است از تخت خواب استفاده کند. اگر تخت را برای شخص مسن خریداری می‌کنید معمولاً استفاده از رنگ‌های تیره مناسب‌تر می باشد اما اگر تخت برای اتاق کودک و نوجوان خریداری می شود استفاده از رنگ‌های شاد متناسب با جنسیت آن‌ها می باشد. تخت خواب خریداری‌شده برای جهیزیه یک نوعروس می تواند کمی متفاوت‌تر باشد. اگر اتاقتان کوچک است انتخاب رنگ‌های روشن برای بزرگ‌تر و دل‌باز تر جلوه دادن محیط توصیه می‌شود که رنگ سفید بهترین انتخاب است.

نکته پایانی ویژگی های تخت خواب مناسب

به‌صورت کلی می‌‌توان بیان کرد قبل از خرید تخت خواب نیاز خود را مشخص کنید. تخت خواب را بر اساس استانداردهای موجود انتخاب کنید. قبل از تصمیم‌گیری برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر از منابع مختلف اقدام کنید. یکی از ملزومات یک تخت خواب استاندارد وجود تشک خوب و مناسب می‌باشد. هنگام خرید تخت حتماً یک پاتختی مناسب تهیه کنید و در اتاق خود قرار دهید.

علاوه بر موارد گفته شده شما می بایست به طرح، رنگ، مدل و زیبایی و همچنین تناسب اتاق خود توجه کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید. اگر مدام مجبور به جابجایی هستید و یا مستاجر می باشید می توانید استحکام تخت وزن را در نظر داشته باشید. شما با رعایت کردن نکات بالا می توانید یک تخت خواب مناسب برای خود خریداری کنید.

-->--> -->-->

نظرات کاربران

  • لطفا از تایپ کردن فینگلیش خودداری کنید. در غیر این صورت نظر شما بررسی نخواهد شد.
  • هدف شما ارسال تبلیغات یا بک لینک نباشد. در غیر این صورت دیدگاه حذف می شود.
  • دیدگاه شما فقط و فقط در رابطه با این موضوع باشد.
  • به دیگران توهین نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فروشگاه اینترنتی ایران میز فروشگاه اینترنتی ایران میز